Fokker F-27
/ 50 / 60 schaal modellen ENGLISH READERS... LOOK HERE FOR THE ENGLISH TEXT PAGES... Fokker werd na de Tweede Wereldoorlog uiteindelijk succesvol met de komst van de Fokker F-27 Friendship. Het werd het meest verkochte korte afstands turboprop toestel ter wereld. Met het definitieve einde van Fokker is de Nederlandse vliegtuig nieuwbouw aan een triest einde gekomen en zullen we het moeten doen met een rijke historie. Vlak voor de ondergang van Fokker bestelde de Koninklijke Luchtmacht twee Fokker 50 (U-05 en U-06) en vier Fokker 60 Utility Transport Aircraft (UTA) toestellen (U- 01 t/m 04). Zij vlogen bij 334 squadron van de KLu tot 2010. | |
Fokker F-27 modellen varia Welsh heeft een vacuform model op 1/144 uitgebracht. Revell had een oud model op schaal 1/96; deze werd diverse keren uitgebracht met ook andere dozen en decals. Deze modellen zijn erg grof en meer voor de "verzamelaar". Er was ook een raar uitziend metaal model op schaal 1/105 in AER LINGUS IRISH AIRLINES schema: Op schaal 1/72 zijn er..... ESCI 1/72 model (en later ook in Italeri doos) Dit is een mooi 1/72 model van de F-27 mk. 500 om te zien qua afwerking. Er was een Troopship doos en een Maritime doos met vrijwel dezelfde inhoud. De paneellijnen zijn ingegraveerd en een mooi interieur zit erbij. De inhoud is echter een kleine ramp voor wat betreft de schaalnauwkeurigheid en vorm. Er klopt niets van..... - Romp: het ESCI model geeft de lange neus, maar de romp is bij de neus veel te spits. De modelromp is bijna rond, dus zonder knik. De diameter is overal van de voorste tot de achterste vrachtdeur 2 mm te smal. Bij de staart ter hoogte van het stabilo echter weer te dik. In bovenaanzicht moet de romp bij de staart een flessehals vorm hebben. - Verticale staart: diverse fairings missen en de contour en plaats op de romp is helemaal niet goed. - Vleugel: roerspleten ontbreken, en de motorgondels zijn verkeerd van vorm (vooral de overgang naar de vleugel), te kort en staan 3 mm te veel naar buiten. | |
Airfix /172 model Het is een oud 1/72 model van de Fokker F-27 dat qua vorm wel wat verbeterd moet worden. Deze kit werd diverse keren uitgebracht met ook andere dozen en decals. De eerste kit uitgaven hadden de korte neus. Er is zomer 2009 een herziene uitgave gedaan door Airfix van de F-27 kit, met een extra rekje voor een lange radarneus en een extra setje rechthoekige propellers. Airfix kit uitgave zomer 2009 , no. 05003 boxart met F-27 boven Ayers Rock/ Uluru (Australie) Met de extra onderdelen van deze heruitgave: Opties met decals: real photo of NLM plane... OK, hoe is nu het Airfix 1/72 model? Alles is een beetje grof, maar wel zijn alle stuurvlakken los bijgeleverd, zoals Airfix dat vroeger deed en dat is ook bij deze modellen een voordeel omdat de stuurvlakken in het echt ook zo duidelijk zichtbaar zijn. De kit is voor een korte F-27. De fouten zijn in tegenstelling tot bij de Esci kit te corrigeren met wat handigheid. - Romp: de romp is voor een standaard F-27-200 /300 /400 romp (dus niet langere F-27 mk.500). De meeste F-27's versies hadden deze standaard romp, kijk wat je nodig hebt voor een specifieke kist. De oude Airfix bouwdozen hebben de romp zonder radarneus. De heruitgave van zomer 2009 van Airfix bevat extra onderdelen met de lange neus voor de radar. In praktijk vlogen verreweg de meeste F-27 voorzien met de radarneus. Afhankelijk van de gewenste versie moet men dus wel/niet de radarneus hebben. De Airfix rompdoorsnede is beter dan de Esci kit maar ook hier geldt: de duidelijke knik in de doorsnede ontbreekt daar waar de vrachtvloer zich bevindt. Deze moet wel worden aangebracht. Je kunt een lange strip ter plaatse van de knik lijmen en vullen met plamuur zodat je een kink effect krijgt, danwel een complete plaat on de romp aanbrengen. Met twee-componenten plamuur en plasticplaat lukt dit wel, maar probeer de hoeveelheid plamuur minimaal te houden i.v.m krimp en het recht schuren. Een simpeler alternatief is het suggereren van deze knik met iets donkerder verf onderop de romp. De talloze ovale raampjes van de F-27 bouwdoos zijn helaas te klein en ze zitten ook te laag. Dit is lastig te corrigeren. De latere Airfix bouwdoos heeft wel cheatlines met juiste raamgroottes dus dit camoufleert het wat. De echte afmetingen per ovaal raampje zijn 542 mm x 368 mm (maximale hoogte x breedte) met binnen een raampje een fiberglass rand van 17 mm breed. Het aanbrengen van de betere ovale ramen kan door een lange doorzichtige (gekromde) strip in de romp aan te brengen. Voor het schilderen/ spuiten met tape raampjes afplakken en na afloop verwijderen. Een veel makkelijker en vrijwel net zo goed alternatief is het maar dicht maken van de romp door alles te plamuren, en de raampjes te suggereren met decals De latere Airfix bouwdoos heeft wel cheatlines met juiste raamgroottes. Let op: het aantal raampjes is afhankelijk van de specifieke kist. Zo varieerde dit nogal tussen individuele F-27 Friendships! Tellen dus. De cockpitramen passen slecht en er moet flink geplamuurd worden om ze netjes in de romp te doen komen. KLu C-8 - Staart: de dorsal fin loopt niet hoog genoeg op en is veel te klein. Met card vergroten, plamuren en schuren is echt een hele verbetering. In het zijaanzicht van het rudder naar het staartpuntje is de vorm te veel uitgehold. De twee richtingsroer bobbels aan weerszijden missen. Ze kunnen gemaakt worden van 2 halve bommen. - Vleugel: deze is redelijk van vorm. De flaps lopen in werkelijkheid door tot de motorgondel, dus vullen en inkrassen. Er wordt in het Airfix model (onderzijde) door de ingegraveerde paneellijnen gesuggereerd dat er een dubbele klep is, dus dit kan je dichtplamuren. Verder is het de moeite of nog wat kleine aileron fairings en scharnier details aan te brengen bovenop de vleugel. - De motorgondels kunnen nog wel wat detail gebruiken. Af en toe zijn de warmte panelen achter de motor uitlaten geribbeld. Er ontbreken nogal wat fijne inlaten en uitlaatjes aan de gondel zijkanten, aanbrengen is de moeite. . - De vierbladige propeller in de Airfix kit heeft ronde tips en is niet slecht. Bij de latere F-27 versies werd de propeller diameter vergroot en de tips hoekig. Deze props zitten niet bij de oude kits. (de her-uitgave van de Airfix doos zomer 2009 heeft nieuwe hoekige props, maar de diameter is nog steeds te klein. Dit is echter nauwelijks zichtbaar op het model). - De vleugel-romp fairing is erg simpel en moet wat vloeiender gemaakt worden aan de achterzijde met plasticplaat en plamuur/ Milliput. - Het neusonderstel is een beetje simpel. Het maken van een intern neuswielbak is wel zo netjes. Verder is het Airfix hoofd-onderstel wel heel simpel gedaan en te kort waardoor het model zo'n 4 mm te laag op zijn wielen staat! Een extra Esci hoofd- onderstel kan uitkomst bieden. Of zet een 4 mm plaatje in de wielbak waar je de poot op monteert. (opmerking: een F-27-500 heeft een verlengde romp en ook een langer onderstel voor het juist kunnen roteren bij de start; zie meer info hieronder). Verdere suggesties: - Static dischargers aan de tippen en dergelijke aanbrengen. - Drie drains aanbrengen onder elke motor. Duidelijk te zien als lange buisjes onder 30 graden naar achter. - Geen draad antenne meer op het dak! - Invalshoek meter rechts op neus aanbrengen. - Staartbump en diverse scoopjes - Pitot buizen en ruitewissers aanbrengen. - Twee platte antennes op staart - Flaptrack uithouders en kleine bulten op vleugel - Anti-collision light: rood links, groen rechts - Anti-collision light (rood) - Diverse antennes - Witte landingslichten in voorrand en onderstel - Fokker logo symbool - sommige kisten hebben nog een luchtkoelhapper aan de linker rompachterzijde (KLu kisten). Maken van een stukje sprue. Dit model toont een van de eerste toestellen van de KLu, de "C-8" : F-27-200 nog zonder de radar neus en draad antenne. Mocht je een F-27-500 met lange romp willen maken dan moet de romp 90 cm (= 12,5 mm) en 60 cm (= 8 mm) achter de vleugel verlengt worden. Ook zijn hoofdonderstelpoten langer. Hoeveel?? Waarschijnlijk zo'n 2x7 cm en door de knikscharnier in de poot past het waarschijnlijk net in de wielbak; ook zijn de wieldeuren ietwat langer. Fokker 50 modellen De Fokker 50 is een door ontwikkeling van de succesvolle F-27 Friendship. Door Fokker werd begin tachtiger jaren sloten om een gemoderniseerd toestel te ontwikkelen (waarbij trouwens parallel uit de F-28 de Fokker 100 werd ontwikkeld). Er kwam een nieuw interieur en de romp werd voorzien van nieuwe kleinere raampjes en grotere deuren. De lengte is afgeleid van de F-27 mark 500. T.o.v. de korte F-27 versies is bij de F-27.mk 500 de romp 90 cm langer voor de vleugel en 60 cm langer achter de vleugel. Bij de Fokker 50 danwel Fokker 60 kreeg het horizontale stabilo alleen aan de rechterzijde een trimvlak aan het hoogteroer. Het neus onderstel werd compleet anders en werd uitgevoerd met dubbele wielen. Daarnaast zijn er extern nog allerlei kleine veranderingen. De F-27 Rolls Royce Dart motoren werden vervangen door Pratt & Whitney PW125 types, met een vooral voor de vleugel een gewijzigde gondel en een zesbladige Dowty propeller. De nacelles zijn heel anders voor de vleugel. Vaak is een APU aangebracht in de rechtermotorgondel welke langer is gemaakt. Het aantal versies militair als civiel van de Fokker 50 is beperkt. De belangrijkste verschillen zijn te zien in met name de deuren. En natuurlijk is de grootste ontwikkeling de komst van de verlengde Fokker 50, genaamd de Fokker 60 UTA met een extra grote vrachtdeur. | |
. | |
Welsh een vacuform model uitgebracht
op schaal 1/144.
Op schaal 1/72 zijn er mogelijk: Classic Plane vacuform/mix media modell van een Fokker 50 beschikbaar. Deze bevat een vacuform romp en resin onderdelen. IMC voor Fokker heeft verder een massief promotie-model gemaakt (ook op 1/72) van zowel de 50 als 60 op 1/72. Czech-Master conversie resin/giethars set kan worden gebruikt in combinatie met een F-27. De set is een conversie met Fokker 50 vleugel, met gondels en props ontworpen voor de Esci kit. De vleugels lijken sterk op de Esci vleugels met de wingtip modificaties, dus dezelfde fouten zitten erin! De motorgondels zijn iets te stomp van achter, maar de Fokker 50/60 motorgondels voor de vleugel zijn redelijk goed. De motoruitlaten zijn te grof en dik. De juiste Fokker 50/60 zesbladige propellers zitten erbij, maar de bladen zijn wat te recht. Laten zitten! De optie is om de set beperkt te gebruiken met gebruikmaking van de betere Airfix kit: de correcte resin motorgondels voor de vleugelvoorrand afzagen en op een Airfix motorgondel/vleugel zetten. De wingtips ook afzagen en op de Airfix vleugel zetten. Let erop dat als er in resin wordt gezaagd dit onder een lopende waterkraan te doen, of beter: buiten. Het fijne stof is erg gevaarlijk voor je gezondheid, draag ook een masker. Echt doen! Het richtingsroer/ rudder aan het verticale staartvlak moet verder worden gewijzigd met een balansvlak en met twee grotere trimvlakjes. Op het horizontale stabilo zit rechts een trimvlak. Men kan ook een Airfix F-27 model gebruiken en deze "verbouwen" al is dat wel veel werk. Gebruik de Airfix her-uitgave van zomer 2009, deze heeft onderdelen voor de lange neus. De verlengingen voor hetzij een Fokker 50 zijn het handigste te berekenen aan de hand van de totale lengtes van de romp-pluggen: 1/72 Verlengingen t.o.v. het Airfix F-27 model: (heruitgave zomer 2009 bevat ook de lange radar neus) --------------------------------------------------------------------- F-27 mk.500 Fokker 50 Fokker 60 voor vleugel: 12,5 mm 12,5 mm 28 mm achter vleugel: 8 mm 8 mm 15 mm --------------------------------------------------------------------- boven: Fokker 60 midden: Fokker 50 onder: standaard F-27 -200/300/400 Allemaal nog zonder de benodige radar neus! - Romp: De neus en cabine verlengen voor de Fokker 50 want de Airfix kit is voor de normale F-27 romp. De Airfix rompdoorsnede is beter dan de Esci kit maar ook hier geldt: de duidelijke knik in de doorsnede ontbreekt daar waar de vrachtvloer zich bevindt. Deze moet wel worden aangebracht. Begin echter met verlengen. Het beste werkt om ergens een extra Airfix kit op te scharrelen, en de twee verlengingen te halen uit een oude romp. Verleng een romphelft met twee secties door deze goed vlak op een glasplaat te leggen met daaronder de schaaltekening. TIP: er zijn ook modelbouwers die verlengen met stukken gekromde plasticplaat; ze lijmen dan 2 stukken card op elkaar, dat voorkomt het terugbuigen. Waar je op je de romp precies verlengt maakt niet heel veel uit want de ramen worden dicht geplamuurd, als de totale lengte maar goed wordt. Daarna de andere romphelft er tegen aan zetten, en passend maken. Laat de vleugels er voorlopig af. Afwerken met plamuur, en schuren met een stuk schuurpapier om een houten plankje gewikkeld. Op deze manier krijg je een rechte romp. De talloze nieuwe kleine raampjes van de Fokker 50 zijn helemaal anders dan bij de F-27. Ze zijn kleiner en rechthoekiger. We kunnen dus de oude F-27 raam strips weggooien. De ramen moeten dus worden weggewerkt en vervangen. Verder nu een knik aanbrengen in de romp doorsnede (identiek als bij de F-27). Je kunt een lange strip ter plaatse van de knik lijmen en vullen met plamuur zodat je een kink effect krijgt, danwel een complete plaat on de romp aanbrengen. Met twee-componenten plamuur en plasticplaat lukt dit wel, maar probeer de hoeveelheid plamuur minimaal te houden i.v.m krimp en het recht schuren. Een simpeler alternatief is het suggereren van deze knik met iets donkerder verf onderop de romp. Het aanbrengen van de nieuwe ramen kan door een lange doorzichtige (gekromde) strip in de romp aan te brengen. Voor het schilderen/ spuiten met tape raampjes afplakken en na afloop verwijderen. Een veel makkelijker en vrijwel net zo goed alternatief is het maar dicht maken van de romp door alles te plamuren, en de raampjes te suggereren met decals. Deze kunnen worden gemaakt door het raam patroon van de tekening te kopieren op clear decalsheet. Tegelijkertijd kun je dan de zwarte opschriften meekopieren. Het patroon vind je in een tekening bij dit artikel. De kopie op de decalsheet wordt zwart. Daarna de raampjes op het decalvel over verven met een transparante rooktint en aanbrengen op het model. Het enige nadeel is dat je dan de dunne aluminium randjes rond de raampjes niet hebt, maar het zij zo. De cockpitramen zijn verder niet anders dan bij de F-27, maar er moet flink geplamuurd worden om ze netjes in de romp te doen overgaan. - Staart: De Fokker 50 dorsal fin is hetzelfde als bij de F-27 maar bij de Airfix kit loopt niet hoog genoeg op en is veel te klein. Met card vergroten, plamuren en schuren. In het zijaanzicht van het rudder naar het staartpuntje is de vorm te veel uitgehold. De twee richtingsroer-bobbels aan weerszijden missen (zelfde fout als Airfix F-27 model). Ze kunnen gemaakt worden van 2 halve bommen. - Vleugel: De basisvleugel van de Fokker 50/60 is in principe gelijk aan die van de F-27, alleen zijn aan de wingtips 'Foklets' aangebracht en is de aileron ophanging wat anders. Dit zijn kleine hulpvlakjes welke iets schuin omhoog staan. De wingtips met de Foklets moeten dus voor de Fokker 50 danwel de Fokker 60 worden gemodificeerd. Met wat card en plamuur is dit goed te maken De aileron ophanging/spleet moet worden aangepast. De flaps lopen door tot de motorgondel. Er wordt in het Airfix model (onderzijde) door de ingegraveerde paneellijnen gesuggereerd dat er een dubbele klep is, dus dit kan je dichtplamuren. - De motorgondels moeten worden aangepast voor de nieuwe P&W motoren. De motorgondels moeten met name VOOR de vleugelvoorrand worden aangepast voor de nieuwe motoren. De rest van de gondel basisvorm is nog behoorlijk hetzelfde als bij de F-27. Door met plamuur en plasticplaat te werken kun je de luchtinlaat, de kleinere oliekoeler inlaat en uitlaatjes netjes aanbrengen. Als optie kan op een Fokker 50 of 60 toestel aan de rechterzijde een extra APU worden gemonteerd in een verlengde achtersectie van de motorgondel met bijbehorende uitlaat aan de bovenkant. De KLu kisten hebben dit. Maken van card en milliput indien gewenst. - De nieuwe zesbladige Dowty propeller moeten we helaas zelf maken of uit de Czech resin conversieset halen. Uitgaande van de extra vierbladige prop uit de Airfix kit kunnen de 2x2 extra bladen ook wel worden gebruikt om twee propellers te modificeren, al zijn in werkelijkheid de bladkoordes wat groter. Dit is echter nauwelijks zichtbaar op het model. De grotere spinner haal je uit je reservedoos. - De vleugel-romp fairing is erg simpel en moet achteraan wat vloeiender gemaakt worden met card en plamuur/ Milliput. - Het neusonderstel heeft nu twee kleinere wielen dan de F-27 en vier deuren waarvan er twee openstaan. Aanpassen dus met twee kleinere wielen en een nieuw neuspootje. Verder is het Airfix hoofd-onderstel wel heel simpel gedaan en te kort waardoor het model te laag op zijn wielen staat! Een extra Esci hoofd- onderstel kan uitkomst bieden. Of monteer op een 4 mm plaatje in de wielbak. Verdere suggesties: - het grote richtingsroer heeft een dubbele trim tab: inkrassen. - Static dischargers aan de tippen en dergelijke aanbrengen. - Drie drains aanbrengen onder elke motor. Duidelijk te zien als lange buisjes onder 30 graden naar achter. - Geen draad antenne meer op het dak! - Invalshoek meter rechts op neus aanbrengen. - Staartbump en diverse scoopjes - Pitot buizen en ruitewissers aanbrengen. - Twee platte antennes op staart - Flaptrack uithouders en kleine bulten op vleugel - Anti-collision light: rood links, groen rechts - ECM wingtip pod (beide zijden KLu) - ECM pods onder vleugel - Anti-collision light (rood) - Diverse antennes - Witte landingslichten in voorrand en onderstel - Fokker logo symbool Dit is het resultaat: een Fokker 50 van de KLu op schaal 1/72 op basis van de Airfix kit: .. VIP uitvoering van de Fokker 50 KLu "U-06" Kijk ook op deze pagina... | |
FOKKER 50 Mixed Media Kit MODEL: Fokker 50 MERK: Classic Plane uit Duitsland SCHAAL: 1/72 SOORT: mixed media/ combikit: vacu romp, resin onderdelen en vleugels NIEUW MODEL: Ja, als kit april 2001 GESCHIKT VOOR: gevorderden (i.v.m. opbouw) AANTAL DELEN: circa 60 DECALS: een versie, civiel Austrian Airlines; onderdelen voor militaire KLu worden echter bijgeleverd! GELIJKENIS: uitstekend BOUWBESCHRIJVING: een eenvoudige beschrijving die helaas wat summier is. Jammer dat hier niet meer aandacht aan besteed is. GELIJKENIS MET HET ORIGINEEL: prima, alleen is de knik ter hoogte van de vloer in de dwarssectie van de romp iets te prominent, zie opmerking hieronder. DETAILLERING: goed, inclusief de wat dikkere platen op de romp ter hoogte van de propellers. OPMERKINGEN: je krijgt een complete kit om een Fokker 50 te bouwen, inclusief onderstel en dergelijke van resin; alleen een goede set decals ontbreekt (bij mijn kit?). OPMERKINGEN: De kit is ontwikkeld op initiatief van Maarten Schönfeld die er veel werk in heeft gestopt om deze kit te laten produceren door Detlef Sjors (AirModel / Classic Plane) in Duitsland. Maarten maakte o.a. de master van de mal, waarbij ondergetekende tekeningen leverde. Na jaren doorloop tijd was het dan in april 2001 zo ver. DE BOUW: De bouw van de kit vergt wel wat hoofdbrekens. Gekozen is voor een vacuform romp van de Fokker 50 met resin vleugels en details. Het voordeel is dat het goed uitvijlen van vacuform vleugels, hetgeen altijd lastig is bij vacu's, nu niet nodig is. Immers, ze zijn reeds compleet in vorm. Nadeel is dat de vleugels erg zwaar zijn en helaas moeilijk aan de romp te bevestigen zijn. De beste oplossing is gebruik te maken van twee stukken staal van circa 60 mm lengte uit dikke fietsspaken; boor daartoe 2x2 gaten in de haakse pasvlakken van de vleugels bij de wortel. Boor ook gaten in de romp. Door de twee vleugels zo te verbinden wordt de spanning op de romp een stuk kleiner. Omdat het hoofd-onderstel ook aan de vleugels hangt is het te doen. De rolroeren en het richtingsroer kunnen nog wat duidelijker geaccentueerd worden door de panellijnen wat dieper te graveren. De foklets zijn netjes aangebracht. De vacu-romp uit 2 delen is verder goed uit te schuren. Wel is het nodig om de prominente knik bij de vloer wat minder te maken. Dit is te doen door allereerst een dikke laag plastic sprue aan de binnenzijde bij de knik binnen in de romp te lijmen. Goed laten drogen en vervolgens de knik aan de buitenkant licht wat ronder te schuren met een rechte schuurklos. Verder moet de romp hier en daar nog een laagje plamuur hebben om onregelmatigheden weg te werken; met name achter de vleugel bij de rompvin naar het kielvlak en om de knik in de romp in langsrichting achter de vleugel wat weg te werken. Voor in de romp wordt een cockpitvloertje met stoelen en paneel geleverd en wat verstevigings-dwarsschotten. Er zit een transparante vacu cockpitkap bij. Lastig is natuurlijk het aanbrengen van de talloze cabine raampjes. Een alternatief is gebruik te maken van een zelf gemaakte decal. De motorgondels zijn compleet met zesbladige props en een mooi onderstel inclusief wielbakken. Het neuswielbakje moet je zelf maken in de neus. De kit bevat ook een twee verkenningspods en een tweetal ECM pods voor aan de wingtips zoals gebruikt door de KLu. Dus alhoewel de decals voor een civiele Austrian Airlines kist zijn, kun je toch een militaire KLu Fokker 50 maken. Verder zitten er twee onderdelen bij voor een versie met APU in de motorgondel of zonder. OPMERKINGEN: het is aan te bevelen om bij het werken met resin een stofkapje voor je neus en mond te gebruiken. Als je gaat schuren of zagen aan resin, doe dit dan ONDER WATER in een teiltje; het stof van resin is zeer gevaarlijk! CONCLUSIE: voor de liefhebbers is dit een prima model om een Nederlands product van de Fokker fabriek in modelvorm te krijgen. Met deze nieuwe kit kunnen de 1/72 model liefhebbers hun hart ophalen. Je kunt er zowel een civiele als militaire versie van de Fokker 50 van maken. De prijs is ook nog wel te overzien gezien de hoeveelheid resin onderdelen en de grootte van het model. Met dank voor het prima initiatief van Maarten. | |
Fokker 60 De Fokker 60 is een extra verlengde Fokker 50. De enige toestellen ooit gebouwd zijn vier kisten (!) voor de Koninklijke Luchtmacht (KLu). Het staat bekend als UTA: Utility Transport Aircraft. Verder heeft de Fokker 60 UTA een extra grote vrachtdeur aan de rechterzijde in het rompvoorstuk. In deze deur zit ook nog een nooduitgang. De rechte deur heeft een karakteristieke overgang aan de voorkant, dit is te maken met wat strip en plamuur. Boven de deur zitten duidelijk zichtbaar een scharnierstrip en een regengoot. Op de deur zelf zit verder nog een grote bedieningsstang. De Fokker 60 heeft bovendien twee kleine extra nooduitgangen vlak achter de vleugel en er zitten verder nog twee deuren achterin: een grote links en een normale rechts in de rompzijde. Onder de romp zijn diverse kleine antennes te vinden. Achterin de staart zit een speciale rechthoekige ECM fairing welke van card en plamuur kan worden gemaakt. Aan de vleugeltips zitten ECM/IR pods en meestal hangen er nog twee aparte pods onder de vleugels naast de motorgondels. Deze zullen ook zelf moeten worden gemaakt. Deze extra ECM podjes en fairings worden ook wel eens op de KLu Fokker 50 aangebracht. Er zijn geen goede Fokker 60 modellen op 1/72. Voor deze Fokker 60 is gebruik gemaakt van de CLASSIC PLANE Fokker 50 kit, maar dan werd de romp wel verlengd! T.o.v. de korte F-27 versies is bij de Fokker 60 de romp 200 cm langer voor de vleugel en 105 cm langer achter de vleugel. Een verbouwing/ conversie is dus nodig: volg verder de details voor de bouw van de Fokker 50 zoals boven beschreven. Het resultaat van de conversie bouw van de Fokker 60.... . romp... te verlengen . vullen... schuren... vullen... schuren.. recht! ..vullen... vullen... vullen... .. .. vleugel-romp overgang verstrekt resin onderstel met spelden Het basis KLu verfschema aangebracht met de verfspuit : FS 26376 : Humbrol 127 FS 26118 : Humbrol 125 donkerder tint Zie schema..... Zelfgemaakt decals... in zwart wit afgedrukt op AEROCLUB transparante decal vel en het resultaat... zes bladige props ECM roundels komen van Dutch Decal sheet op 1/72 . let op de langere nacelle met APU uitlaat. Hieronder is de extra grote vrachtdeur te zien... KLu Fokker 60 UTA "U-04" Kleurenschema's Fokker 50 en Fokker 60 De KLu Fokker 50 heeft gevlogen in een VIP wit schema met rood-wit-blauwe cheatline, danwel een grijze camouflage. De Fokker 60 heeft gevlogen alleen in het grijze camouflage schema. Het KLu low visibility twee basiskleuren grijs camouflage schema is Lichtgrijs (FS 26375)en Donkergrijs (FS 26118). Rondom de drie noodluiken, de grote passagiersdeur en het luik aan de rechter achterzijde zit een zwarte markerings lijn. De roundels zitten op een andere positie dan bij de F-27 en de walkways zijn iets anders van vorm. De KLu vleugel-pods zijn lichtgrijs. Verder is een Fokker 50, de U-06, als VIP versie gespoten in het wit met rood-wit-blauwe cheatlines en diverse logo's. Algemene kleurendetails: Op de vleugel zit altijd een walkway lijn markering (bij de KLu kisten gewoon een zwarte lijn). Achter de motoruitlaten en bij de eventuele APU uitlaat zijn de panelen verbrand aluminium . De propellers zijn antraciet-zwart met gele tips. De propeller-spinner is meestal ook zwart (maar bij de KLu versie lichtgrijs). Interieur: Cockpit en cabine- interieur: lichtgrijs. De anti-icing boots op vleugels, motorinlaat en staart zijn matzwart. Deze kunnen ook met zwarte decals worden gesuggereerd. Voor de Fokker 50/60 zijn nog geen specifieke 1/72 decalsets beschikbaar en dus zelf maken en afleiden uit bestaande F-27 decalsheets. De zwarte teksten en markeringen kunnen op clear decalsheet in zwart worden gekopieerd met een gewone kopieermachine volgens het patroon. Civiele Fokker 50's hebben opvallend genoeg vaak een witte glanzende witte basis kleur (SAS, KLM CityHopper, TAM etc.). Daarbij zijn dan vaak wat extra kleuren toegevoegd. Deuren zijn vaak verschillend. | |
SCHAALTEKENINGEN SCHAAL TEKENINGEN FOKKER F-27 (C) M. de Vreeze Part 1 [60 KB] Part 2 [84 KB] The spanwijdte vleugel = 40,3 cm in 1/72 schaal | |
Referenties Boeken en bladen: - (1) Modelbouw In Plastic MIP 4/1978 over F-27 - (2) Modelbouw In Plastic MIP 1/1979 over F-27 - (3) Modelbouw In Plastic MIP 4/1993 over F-27 Deel (1) - (4) Fokker 50 (en F-27) for the eighties, Air International, Volume 26.nr 4 (april 1984) - (5) Diversen: Onze Luchtmacht / Vliegende Hollanders/ Spiders... - (6) 50 jaar Fokker Friendship, Joop Gerritsma, Publisher De Alk, The Netherlands, ISBN 90 6013 268 8 INTERNET: - IPMS NEDERLAND F-27 walk around paginas... - IPMS Nederland echte F-27 info pagína's... - Mijn eigen F-27 walk around... | |
Terug naar Fokker 50 Vliegtuig pagina... Terug naar Home 1/72 model pagina... | |
(c) Copyright "designer"/ All rights reserved. Your comments are welcomed by webmaster | Oorspronkelijke pagina gecreeerd oktober 2002 |