Pfalz D.IIIa
Roden 

  READ ENGLISH ARTICLE HERE

Pfalz D.IIIa model kit in 1/32 scale 
Luchtvaart Afdeeling (pre-decessor Dutch AF) 

De Pfalz D.III was een Duitse tweedekker verkenner van het Duitse Pfalz uit begin 1918 ; Type D.III vloog in 1917 en was een goed ontwerp. De Pfalz D.IIIa variant had een ondervleugel met een ronde tip. Verder is het horizontale stabilo anders van vorm. Het is rond aan de voorkant. Bij de Pfalz DIII zijn de machinegeweren ge?ntegreerd in de romp. Tijdens dagelijks onderhoud aan het front bleek het veel te omslachtig te zijn om werkzaamheden te verrichten aan de machinegeweren. Vandaar dat Pfalz verzocht werd deze constructie te veranderen en de machinegweren aan de buitenkant te monteren. makkelijk toegankelijk dus. Dat werd de Pfalz DIIIa. Een andere rompconstructie dus ter hoogte van de machinegeweren en beslist niet simpelweg weg gelaten plaatdelen. 

Ik wilde een door Nederland geinterneerde kist maken met kenmerk PF-225.  Het Duitse toestel was juni 1918 geland bij Schoondijke en geinterneerd na te zijn verdwaald boven Belgie. Bij het kijken naar de spaarzame foto's van de Nederlandse kist, bleek het een D.IIIa. Meer info te zien op IPMS NL NEDMIL
 

World War I
Vliegtuigen geinterneerd voor de "Luchtvaart Afdeeling" 


De RODEN kit op schaal 1/32 van de Pfalz D.III (no.613) is prachtig. De details zijn mooi en ook al krijg je geen etched metal onderdelen, het ziet er fijntjes uit. In de RODEN kit zitten alleen kleurige schema's, dus er zitten geen lozenge camouflage patronen bij.  Voor het maken van een D.IIIa moet e.e.a aan de RODEN kit worden aangepast.

Recentelijk heeft WingNut Wings een 1/32 model van de Pfalz D.IIIa, dit model is prima maar de RODEN kit doet er niet echt voor onder mits je deze aanpast. 


 

OK, hoe beginnen we de bouw?

De bouw is geen probleem. In de RODEN kit zitten ook mooi de motorophang spanten. 

De Mercedes D.III motor is mooi gedetailleerd, je zou veel verder kunnen gaan maar ik bracht alleen wat extra motor kabeltjes aan. 

In de achterstukken van de romphelften boorde ik wat gaten voor de later aan te brengen stuurkabels die buiten langs lopen. De romp helften op elkaar krijgen vraagt wat gepruts.

De spantjes kregen een houtkleur. De nerfjes werden gesuggereerd met wat dry-brushen met donkerbruine verf in langsrichting. 

De tips van de ondervleugel werden voor de D.IIIa wat rond gevijld. 

Voor het aanbrengen van de spandraden gebruik ik de techniek van rijgen waarbij tevoren heel veel gaatjes werden geboord in de vleugels en romp. De verdere montage was recht toe recht aan. 


Gelukkig zijn de kit stijlen goed van lengte, anders wordt het uitlijnen van de vleugels wel erg moeilijk. Even fixeren met drupje superlijm, alles monteren en daarna als alles goed recht zijn nalopen met vloeibare plastic lijm. Een dag laten drogen!

Na deze vleugel montage werden de spandraden aangebracht. Een heel werkje maar de gaatjes waren immers al voorgeboord. Gewerkt werd van binnen naar buiten toe. Achteraf gezien had ik beter eerst de lozenge camouflage patronen met de decals kunnen aanbrengen. Nu deed ik dat achteraf wat nogal een klus was....

De spandraden zijn van dun vislijn. Aan de ene kant vastlijmen in een gat met superglue. Soms een knoopje aanbrengen dat je meer lijmoppervlak hebt in een gaatje. Goed laten drogen.

Daarna de andere kant van een spandraad aanbrengen in het juiste gat en vervolgens onder gewicht strak houden met een wasknijper aan het draadje te klemmen. daarna weer lijmen in het gat met superlijm.

Een hele klus maar na een middagje is je tweedekker "gespannen". Je constructie van de vleugel is ook gelijk net als in het echt sterker geworden. 


Het aangepaste wat grotere stabilo van de D.IIIa met een stukje card en het rond vijlen van de voorrand. 

De opengeboorde gaten werden weer dicht gemaakt nadat de spandraden waren aangebracht, goed e.e.a was gedroogd en het teveel aan lengte werd afgesneden met een scherp mes. 


Plamuur netjes afschuren en het model is klaar voor een eerste grijze verflaag. 

Een zicht op de motor met de typische open constructie, er moet nog even geschuurd worden om de randen strak te krijgen: 

De Pfalz is daarna in een grijs basis laagje gezet.

Nu was het tijd voor de kleurtjes. Nu, ja dat was voor deze LVA kist niet eenvoudig. Omdat er alleen foto-glasplaten waren in die tijd, is het interpreteren van de kleuren niet eenvoudig. Het inschatten van donkere en lichte tinten is nauwelijks mogelijk, je moet dus uitgaan van ook beschrijvingen van kleuren uit die tijd of stukken linnen die nog her en der in musea te vinden zijn. 

Duitse toestellen kregen bij aflevering een aluminium lak dope, de struts waren gelakt vurenhout met een houten walnoten propeller. Individuele kisten kregen vaak uitbundige schema's. Latere toestellen kregen het lozenge vleugel prints.Van de IPMS vertelde John vertelde me eind 2008 dat er wat vage foto platen zijn opgedoken van deze geinterneerde Pfalz waaruit weer bleek dat er inderdaad een lozenge patroon op de vleugels zat van de LVA kist. 

Richard van het eerste wereldoorlog forum attendeerde me op een Sergey Vlasenko. Die heeft mooie research gedaan voor een karton bouwplaat. Op het Aerodrome forum zijn ook diverse discussies geweest. 

Ik kwam dan ook tot de volgende slotsom voor de LVA Pfalz D.IIIa kleuren: 

Lozenge patroon met 5 kleuren aangebracht vleugels (onderzijde lichter, donkerder bovenzijden); ik gebruikte hiervoor decals van TECHMOD 32030 .

Romp: Donkerbruin-rood waarvoor ik Revell Aquacolor nr.85 gebruikte;
Horizontaal stabilo: wit met rode randjes
Richtingsroer: wit 
Kielvlak voor richtingsroer: zwart is waarschijnlijk
Vlakje staartslof onder kielvlak: aluminium dope
Struts van vleugel en onderstel: aluminium dope
Wiel "doppen":  wit
Oliekoeler bovenin vleugel: metaal 
Middenstuk vleugels bij romp: aluminium dope
Propellerdop: rood-bruin
Motor: metaal
Banden: bandenzwart
 

De oranje LVA bollen heb ik gespoten nadat ik deze met masking tape had afgeplakt op de vleugels en de romp.

De montage was achteraf niet handig. Want ik had de vleugels al voorzien van spandraden, de lozenge decals moesten nu in banen worden aangebracht en om de spandraden hen gevouwen. Achteraf kun je beter eerst de lozenge patronen aanbrengen voordat je vleugels monteert met de stijlen en de romp. 

De ribtapes (van witte decals) werden ook aangebracht ter plaatse van de vleugel spanten. 

..
De cockpit kreeg een enkel metertje en de stoel een paar riempjes gemaakt van etched metal met gespen van etched metal.
Ook bij de wielstijlen werden spandraden aangebracht. 
..

De propeller kreeg eerst een basis laag van bruin. Daarna een laag glansvernis en met een sponsje werden de dondere houtnerven in langsrichting aangebracht. De motoruitlaat werd aan het uiteinde opengeboord. 

Omdat de lozenge patronen natuurlijk niet perfekt doorlopen van de bovenkant en naar de onderkant met een wat ander patroon werd hier en daar met een kwastje de losse stukjes met verf opgevuld.

En het resultaat....


Langs de romp aan de achterstuk werden nog wat stuurkabels aangebracht van vislijn. 

Ook de rode rand op het stabilo werden aangebracht met een verf kwastje. 


 


Een leuk model van de Pfalz D.IIIa zoals gebruikt door de Luchtvaart Afdeeling (LVA) na internering.
 


Referenties

- Pfalz D.IIIa, WindSock datafile no. 30

- IPMS Nederland, Internet site NedMil on Dutch interned plane (for members only)
 


Back to 1/32 scale Models.......


3KB back to home
(c) Copyright Meindert "designer"/ All rights reserved/ Amsterdam The Netherlands.

Created this page June 14, 2011